Kindertolk® voor het Onderwijs

Gelukkige leerkrachten      
gelukkige leerlingen

Je hebt een klas vol en wil elke leerling zien en geven wat hij/zij nodig heeft. Toch is er die éne leerling die je zorgen baart, waaraan je je ergert of zelfs ’s nachts van wakker ligt. Elke dag neem je je weer voor meer geduld te hebben, maar al voor de eerste pauze zit je op de kast. Het lukt je niet meer om achter het gedrag te kijken. Een leerling, een ouder of een klas die jou zo raakt, kan behoorlijk invloed hebben op je werkplezier en de werkdruk vergroten.  

Als leerlingen op school ‘moeilijk’ gedrag laten zien, wordt vaak daar de aandacht op gericht. Vanuit een systemische blik wil zo’n gedrag van een kind ons ergens naar laten kijken. Een zinvolle vraag hierin is: Waar zou dit gedrag naar kunnen wijzen, waar zou dit gedrag een oplossing voor kunnen zijn? Als je als leerkracht aan de slag gaat met te onderzoeken wat deze leerling jou spiegelt, dan komt er weer evenwicht bij jou en je leerling. Dan hoeft er niet meer overleefd, maar kan er weer geleefd worden.

Als kindertolk begeleid ik leerkrachten vanuit de PresentChild® methodiek en vertaal ik wat deze leerling jou als leerkracht spiegelt. Ik begeleid je door een veranderingsproces van jouw eigen stuk hierin herkennen, erkennen en helen. Je zult snel merken dat het contact met je leerling of ouder beter wordt en de sfeer verbetert. Je krijgt meer rust, zelfbewustzijn en vertrouwen in je onderwijskwaliteiten.

Een Kindertolk®-coachtraject voor leerkrachten is waardevol omdat het:

  • Preventie van verzuim door korte en vroegtijdige ondersteuning
  • Vergroot het zelfbewustzijn van jou als leerkracht
  • Geeft jou als leerkracht weer grip op zijn handelen
  • Er hoeft niet met de leerling gewerkt te worden om er toch van te profiteren
  • Versterkt de relatie met de leerling, klas of ouder
  • Geschikt voor alle leeftijden
  • Kortdurend ( 3 sessies ) met vaak langdurige resultaten

Want wat is de werkwijze van een Kindertolk® voor leerkrachten:

  • Een Kindertolk ‘vertaalt’ het lastige gedrag van een leerling dat jou triggert naar een spiegel voor jou als leerkracht
  • De aandacht wordt verlegd van de leerling naar dat wat er in jou aandacht vraagt
  • De vertaling raakt je als mens van binnen, geeft inzicht, motiveert en brengt verandering
  • Zo leert je jezelf beter verstaan en de leerling met onverstaanbaar gedrag beter begeleiden

Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen
Loesje