Kinderen willen leven en leren.
Als dat even niet zo vanzelf lijkt te gaan, kan een kindercoach helpen.
In een veilige en gezellige setting waarin je kind voelt dat het welkom is om zichzelf te zijn, werk ik middels spel, creativiteit, spiegelwerk en gesprek met je kind om weer in zijn/haar kracht te komen.
Ik werk in de kindercoaching samen met het ouderproces. Kinderen spiegelen stukjes van jou als ouder. En hoe fijn is het dan, dat jij als ouder de stukjes kan bekijken die een sleutel kunnen zijn voor het proces van jouw kind.
Hier kijken we samen naar in een intakegesprek.
Een coachingstraject voor kinderen is kortdurend. Het bestaat uit een intakegesprek met alleen de ouders waarin we afstemmen op de hulpvraag en samen gaan kijken wat hierbij speelt. Soms is kindercoaching niet nodig, maar blijkt in deze intake dat het kind iets van de ouder spiegelt en dat hier een proces in mag worden aangegaan. Als we wel samen beslissen kindercoaching op te starten, wordt er 6x een uur met het kind gewerkt.
De laatste 5-10 minuten zijn de ouders aanwezig en vertel ik met het kind wat we hebben gedaan en geleerd en wat daarvan thuis kan worden voortgezet.
Vier weken na de laatste kindercoachsessie is er een telefonische opvolging met de ouders. We bespreken hoe het nu gaat en of er nog meer nodig is.
Kwaliteiten en hulpvraag
In de kindercoaching werk ik met de hulpvraag van het kind. Samen formuleren we een daarbij horend doel, bijvoorbeeld Ik kan opkomen voor mezelf of Ik heb zelfvertrouwen. We vertrekken vanuit de kwaliteiten en de talenten van het kind. Mensen leren met hoofd, hart en handen. In de kindercoaching werken we met alle drie deze gebieden en verbinden deze met elkaar. Er is veel aandacht voor emoties en het erkennen wat deze met je doen. Gaandeweg vergroten we de zelfkennis, worden het zelfvertrouwen en vaardigheden versterkt. Ik werk met kinderen oplossings- en doelgericht.
Ik werk met kinderen van 6 tot 14 jaar. Hulpvragen kunnen liggen op allerlei gebieden liggen, zoals faalangst, pesten, slaapproblemen of bij een scheiding.
Leren & Welbevinden
Ieder kind leert op zijn eigen manier. Soms lukt het leren niet (goed) door hiaten in de kennis, maar soms ook omdat er onzekerheid, faalangst of spanning meespeelt. Daarom combineer ik kindercoaching met Remedial Teaching of bijles, wanneer dat helpend is.
Soms heeft een kind nét iets extra’s nodig om tot leren te komen. Met mijn ervaring als leerkracht en intern begeleider bied ik zowel bijles als remedial teaching aan voor kinderen in de basisschool (groep 3 t/m 8).
Bijles richt zich op het herhalen en beter begrijpen van lesstof die op school al behandeld is. Denk aan extra uitleg, oefenen en het vergroten van zelfvertrouwen bij vakken zoals rekenen, taal of begrijpend lezen. Er wordt aangesloten bij lesdoelen en methodes van school.
Remedial Teaching gaat een stap verder. Hierbij onderzoek ik waar de hiaten precies zitten en bied ik een plan op maat om die te overbruggen. De aanpak is meer specialistisch en afgestemd op het niveau, de leerstijl en de specifieke ondersteuningsbehoeften van het kind. Er wordt gewerkt aan het versterken van de basis.
In de kindercoaching is er ruimte voor het kind zelf: hoe het zich voelt, wat het nodig heeft om te groeien in zelfvertrouwen, omgaan met fouten, motivatie en veerkracht.
Door beide werelden te combineren:
✔ krijgt het kind inzicht in hoe het leert én wie het is
✔ werken we niet alleen aan vaardigheden, maar ook aan het zelfbeeld
✔ ontstaat er ruimte om echt tot leren te komen, op eigen tempo en met plezier
Deze combinatie zorgt ervoor dat een kind zich gezien en gehoord voelt, én stappen durft te zetten in zijn of haar ontwikkeling — zowel cognitief als sociaal-emotioneel.
Of het nu gaat om een steuntje in de rug of een gerichte interventie, elk kind krijgt bij mij de aandacht die het nodig heeft.
Duur: 45 minuten per sessie
De hulpvraag en hoe deze in te steken bespreken we altijd samen in een kennismakingsgesprek.
Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of een kennismaking.